קורס פילוסופיה כדרך חיים

"היה השינוי שהנך רוצה לראות בעולם" (גנדי).

אנו מזמינים אותך לעשות צעד במסע מרתק לשינוי פנימי וחברתי העובר דרך תרבויות עתיקות וחוקר את מטרת היקום, תפקידו של האדם ואת חוקי הטבע הפועלים בעולם.

הרצאות היכרות בכניסה חופשית מתקיימות בסניפים ברחבי הארץ.

לתאריכי פתיחת הקורס בסניפים

תכנית הלימודים

1. דע את עצמך

רמות ההכרה הקיימות באדם על פי מורשת המזרח והמערב. מה זמני ומה נצחי בתוכנו?

2. קארמה יוגה - המעשה הנכון


הדרך להשגת החופש לפי ה"בהגוודגיטה" – ספר החוכמה של הודו העתיקה וסיפורו המופלא של ארג'ונה הלוחם. גלגולי נשמות, דהרמה, קארמה, הצורך לזהות את המעשה הנכון והדרך להגשמתו.

3. בודהא והדרך לשחרור עצמי


ה"דהאמאפאדה" – תורתו של בודהא והאפשרות המעשית להבחין בין מציאות לאשליה, ולהשתחרר מהסבל.

4. לשמוע את קול הדממה


"קול הדממה" – ההוראות לצועדים בדרך על-פי הבודהיזם הטיבטי. כיצד להתכונן למסע רוחני וכיצד להתגבר על המכשולים הניצבים בדרך.

5. כלים לחיים - היום כמו בעולם העתיק


המושג "סדר" על-פי כתביו של קונפוציוס. הערך העליון והמעלה, כאמצעים להשגת האושר על-פי אריסטו. "מעאט" – מושג ה"צדק" ממצרים העתיקה, כיצד לתת משמעות למעשים שלנו.

6. האמן, המאוהב והפילוסוף - מי אתה?


שלושת הדרכים להתפתחות על-פי פלוטינוס, התנועה הכפולה של הנשמה. מושג האחריות האינדיבידואלית על-פי הפילוסופיה של הסטואיקנים.

7. האור בקצה המערה


היציאה מחושך לאור על פי מיתוס המערה של אפלטון. מיהו פילוסוף ומיהו פוליטיקאי? מה תפקידם כיום?

8. צדק חברתי


הפוליטיקה כמדע העוסק בביטוי האתיקה בחברה. תפיסת הצדק והחינוך של אפלטון והמחלוקת בינו לבין אריסטו. מורשתו של פיתגורס, בית הספר האחרון למסתורין במערב.

9. צורות ממשל שונות


ממלך-כהן ועד לאנרכיה, הצורות השונות של ארגון המדינה, החברה המסורתית מול החברה המודרנית. לידתה של הדמוקרטיה ביוון העתיקה ומאפייניה הפילוסופיים.

10. הדרך למסתורין


התפקידים המסורתיים בחברות עתיקות – הילדות, הבגרות והזקנה.
הדרך למסתורין: חניכות שבטית, חניכות מיסטית וחניכות מאגית. המסתורין כחינוך שלם.

11. דיאלוג פילוסופי


דיאלוג בנוסח יוון העתיקה והתנסות משותפת ב"קרמה יוגה" – שילוב בין "תורת העין" ל"תורת הלב".

12. כשמיתולוגיה והיסטוריה נפגשות


ההיסטוריה כזיכרון העבר והמיתולוגיה ככלי המעניק לה משמעות וכיוון.

13. הסוד של הסמלים


הסמלים מאפשרים את הקשר לרעיונות מופשטים. דוגמה: עץ החיים בקבלה הינו עץ של סמלים המבטאים רמות שונות באדם וביקום, באמצעותו ניתן ללמוד על תהליך הבריאה של האדם והעולם.

14. גלגל החיים


היוגות ההודיות, המעבר לעידן הדלי, האם הוא יוביל לרנסאנס רוחני? מה ניתן לצפות מה"עידן החדש", ומה הוא לא יהיה.

15. ניצוץ התודעה באדם


מהו האדם באמת – המיתוס של פרומתאוס ומשמעותו. מהו העתיד האנושי?

16. סיכום - איפה אנו ולאן ממשיכים?


סיכום הרעיונות המרכזיים והצצה אל לימודי ההמשך, המציעים את הצעד הבא לשינוי.

במהלך הקורס יתקיימו: מפגש של שיחות אישיות עם המשתתפים וסמינר תרגילים חוויתי


1. למה ללמוד אצלנו?

האם עלתה בך פעם השאלה: לא יכול להיות שזה כל מה שיש… שאלה כל החיים… שהעולם שלנו, והחברה שלנו מתדרדרת, ואין כמעט מה לעשות…? באקרופוליס החדשה מתקבצים אנשים צעירים ברוחם מכל קשת הגילאים המגזרים והעדות אשר עדיין לא התייאשו, שרוצים לחיות את האידיאלים שכמעט נעלמו מהעולם. צעירים המאמינים שאפשר לשנות את העולם, את הסביבה ואת עצמם. אנשים שנמאס להם מסיסמאות ורוצים ת'כלס… לחיות, להיות מאושרים, לתת ולא רק לקבל. בני אדם הרוצים להתחיל לכוון את החיים ולא רק להגיב אל מה שהחיים מביאים, לצמצם את הסבל ולמצוא משמעות בחייהם.
תוכנית הלימודים והפעילויות החווייתיות מאפשרים צעידה בדרך הפילוסופית, בה מצד אחד לומדים מהחכמה מהחיים, ומצד שני חווים, ומיישמים.

"בצעידה לומדים ללכת. נדיבותכם תתנוסס לפניכם כדגל של חיים ותקווה עבור כל אלו שדרכם תצטלב עמכם. הלוואי שלעולם לא יוכלו לומר: חלפתי מולם והם לא נתנו לי דבר" (חורחה אנחל ליברגה רידזי, מייסד אקרופוליס החדשה)

2. מהן השאלות בהן עוסקים במהלך המפגשים?

מי אני? מה הייעוד שלי?
מהי מטרת החיים? האם לאדם יש תפקיד בעולם?
מהו צדק ומהו אושר? האם באמת אפשר להיות מאושר?

שאלות קיומיות אלה ועוד רבות נוספות, הדהדו בליבם של מחפשי משמעות ודרך מאז ומעולם. במהלך המפגשים ננסה לענות על השאלות האלה.

3. במה סדרת מפגשים זו יכולה לתרום לכם?

סדרת המפגשים מעירה בנו רעיונות ותובנות שחבויים בתוכנו כל הזמן, אך הם רדומים. מחשבות שעלו במהלך החיים ואינטואיציה שחווים ביומיום מתחברות לתפיסות חיים אוניברסאליות. אנו מגלים שכל בני האדם מחפשים להפוך למאושרים, מחפשים משמעות לחייהם, מחפשים להיות משפיעים יותר ממושפעים.
ישנה מורשת אנושית עשירה ומפוארת של תרבויות וציוויליזציות בהן חיו אנשים עם משמעות, עם כיוון, עם אושר ועם שמחה. הם חיפשו תשובות לאותן שאלות המטרידות אותנו גם היום. חלקם מצאו תשובות.
במהלך המפגשים אנו ננסה למצוא את העקרונות המשותפים האנושיים והאוניברסאליים אשר שרדו את שחיקתו של הזמן והם רלוונטיים עבורנו גם כיום, כמו שהיו בארצות רחוקות לפני אלפי שנים.

4. מיהם המורים?

המורים בבית הספר הם קודם כל תלמידים. שכן, מי שרוצה להיות בקשר עם החכמה ולהעביר אותה הלאה חייב לחיות אותה ביום יום. לכן, המורה הוא קודם כל תלמיד, הלומד מהחיים וממשיך בתוכנית הלימודים המתקדמת שלנו. המורים עוברים הכשרה בסיסית האורכת שנה וממשיכים להשתלם תוך כדי צבירת הניסיון בהוראה.
הדבר המשמעותי ביותר עבור המורה הוא היכולת לחיות את החומר שהוא מלמד, לא רק להכיר את החומר בצורה שכלתנית אינטלקטואלית אלא לחיות אותו, לחוות אותו, ומתוך הניסיון להעביר את החכמה שאינה שייכת לאדם זה או אחר, אלא לאדם באשר הוא אדם.

5. מהי צורת הלימוד?

הלימודים מתקיימים בסניפים השונים בארץ כמו גם בסניפים במדינות השונות בעולם, בצורה של הרצאה פרונטאלית של שעתיים. תוכנית הלימודים הבינלאומית מועברת בצורה אינטראקטיבית וחווייתית תוך כדי השיעורים.
תוכנית המפגשים כוללת 16 שיעורים ובנוסף מתקיים סמינר תרגילים, שכולו חוויתי.
בסיום מתקיימת שיחה אישית עם כל אחד מהמשתתפים.

בנוסף לשיעורי הפילוסופיה, אנו מזמינים את התלמידים להשתתף בפעילויות שונות של התנדבות בקהילה ופעילות אקולוגית, חוג תיאטרון ועוד…
הלימוד הוא מחזורי כמו שאיפה ונשיפה. הוא מאפשר גם ללמוד דברים חדשים וגם לבטא את העקרונות הנלמדים.